Proč vést evidenci kontaktů se zákazníky?

V následujících řádcích si shrneme, proč vést evidenci kontaktů se zákazníky. Běžně se tato činnost označuje jako CRM (customer relationship management) a my se zaměříme na tuto oblast v rámci B2B, čili práci obchodních zástupců osobně navštěvujících své klienty.

 

Software

Softwarů pro vedení CRM jsou tisíce a je pravděpodobné, že nějaký už máte. CRM může zpracovávat spoustu různých dat, některá se budou načítat z účetnictví či emailů automaticky, jiná je třeba doplňovat manuálně.

Z anglické zkratky jasně vychází, že se jedná o vztahy se zákazníky a proč tedy o těchto vztazích vést evidenci? Protože vám to vydělá více peněz.

 

Jaké informace můžeme z CRM získat

  • analýza chování jednotlivého zákazníka a odhad jeho budoucí hodnoty
  • analýza chování všech zákazníků jako celku a odhad jejich budoucího chování
  • analýza práce obchodního zástupce a odhad jeho budoucího výkonu

Z výše uvedených údajů pak dokážeme velmi přesně vypočítat vývoj budoucích tržeb a to nás nasměruje při tvorbě celofiremní strategie na další období.

 

Co by měl doplňovat oz manuálně

Vše, co projednal s klientem ústně, co klient ocenil, co zamítl, na čem jsme se dohodli, k jakému datu nastane další krok obchodního případu.

Další detaily, které udělají z obchodníka a klienta nejlepší přátele, tzn. datum narození, i vnoučat, kde byl na dovolené, jaké pije víno, co má rád za sport, kde se narodil či typologii osobnosti. Prostě veškeré osobní charakteristiky, které dělají z obchodního vztahu vztah přátelský.

 

Na co potřebujeme CRM nutně

Pokud ukončíme spolupráci s obchodním zástupcem a nemáme vedenou evidenci jeho klientů, je to peklo a neuvěřitelná ztráta peněz při předávání portfolia novému obchodníkovi.

Když vám obchodníka přejede trolejbus, musíte mít plán „B“, jak jeho práci předat někomu jinému a to vám CRM zajistí s co možná nejmenšími ztrátami.

 

Základní úskalí CRM

  • obchodní zástupci mívají odpor údaje doplňovat
  • údaje jsou nekompletní
  • management vedení CRM požaduje, ale data nevyužívá

Pokud CRM nevedete nebo se uvedená úskalí týkají i vaší firmy, tak přestaňte váhat a zavolejte mi. Je pravděpodobné, že pak vyděláte více peněz.

 

    Chci konzultaci zdarma

    Objednejte si konzultaci zdarma a zjistěte, kde můžete ve vašem podnikání šetřit a kde více vydělávat.